Lokal SEO optimering Copenti

Lokal SEO optimering (2021 Guide)

Skrevet af Tobias Elleholm

Har du svært ved lokal SEO? På Google foretages der nemlig millioner af søgninger hver dag i hele verden, hvor potentielle brugere og kunder søger efter lokale erhvervsbutikker, såsom cykelhandlere, caféer, tøjbutikker, håndværkere og mange flere lokale forretninger. Hvis du er i tvivl om, hvordan netop din lokale butik kan blive mere lokal synlig online, kan det være en god idé at læse dette indlæg. Her kommer vi med tips og tricks til dig der ønsker at opnå en god placering på lokale søgeord.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO, også kaldet lokal søgemaskineoptimering har fokus på at optimere en hjemmeside, så man opnår synlighed på lokale søgeresultater. En tommelfingerregel for et lokalt søgeord er, at ordet skal omfatte alle ord, som indeholder et lokalt ord som en del af den søgte sætning. Nogle eksempler på disse ord kunne være søgninger efter butikker, blomsterhandlere eller spisesteder, i et geografisk område, som kan være i centrum af en by, eller region. For mange kan det svært at rangere på ordet “blomsterhandler” overordnet, men hvis det eksempelvis er “blomsterhandler Ringsted” er chancerne for at opnå gode søgeresultater langt større. Derfor er lokal søgemaskineoptimering en fornuftig ting at fokusere på, for at tiltrække lokale kunder i lokale butikker.

Mange af de gængse måder, at potentielle kunder finder lokale forretninger på, er ved hjælp af Google, Tripadviser, Bing og Maps. Dog viser flere undersøgelser, at Google har langt størstedelen af markedsandelen for onlinesøgninger, og dermed også den klart mest benyttede søgemaskine i Danmark.

Lokal SEO er vigtig for lokale virksomheder

Hvis din virksomhed opererer på et forholdsvis afgrænset geografisk område, og søger målgrupper derfra, bør du med fordel bruge ressourcer på at blive mere online synlig. Det understøtter stigningen af de seneste års søgninger også, hvilket skyldes det stigende forbrug af smartphones.

De søgninger, som er foretaget med lokal hensigt, er i højere grad tilbøjelig til at medføre både salg, køb og besøgende inden for samme dag, end almindelige søgninger. Dette skyldes, at lokale søgninger oftest er i akutte hensigter, f.eks. hvis man ikke kan finde vej.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at din virksomhed er synlige med kontaktoplysninger og andre relevante oplysninger, såsom åbningstider og evt. regler i henhold til COVID-19. Hvis oplysninger ikke stemmer overens, kan det i sidste ende føre til mistede kunder, og din virksomhed kan fremstå som værende sat tilbage på digitalisering.

Mobilvenlighed | Lokal SEO

Et meget vigtigt punkt i lokal søgemaskineoptimering er mobilvenlighed. Som tidligere nævnt kommer flere og flere søgninger fra mobilenheder, og faktisk anslår man, at over halvdelen af alle onlinesalg kommer fra smarttelefoner.

En nem tilgang til at danne et overblik over din hjemmesides mobilvenlighed er ved at benytte Googles eget værktøj, Mobile Friendly. Alt du skal gøre er, at indtaste din hjemmesideadresse, og lade værtøjet klare analysen. Efter endt analyse får du et overblik over din hjemmesides udseende på en mobilenhed, samt analyse af brugervenlighedsproblemer, som er blevet fundet i forbindelse ved testen. Du kan prøve værktøjet her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Google My Business – Lokal SEO

Et uundværligt værktøj i lokal SEO er Google My Business. Dette Google værktøj kan gøre en stor forskel for din forretnings rangering i søgeresultaterne. For at forklare Google My Business med få ord, kan man kalde det et samlingssted for praktiske oplysninger om virksomheder. Du kan nemlig både indsætte oplysninger om hjemmeside, åbningstider, adresse, mailoplysninger, telefonoplysninger og kundeanmeldelser. Dertil kan du selv indsætte relevante billeder af din virksomhed, medarbejdere og produkter mm. Det kommer naturligvis an på, hvad der passer bedst ind i din forretning.

Den store fordel ved Google My Business er, at det kan benyttes på både almindelige Google søgninger, og Google Maps søgninger.

Et fornuftigt tip er, at udnytte muligheden for at udgive opslag på Google My Business. Det kan både være nyheder, billeder, videoer, begivenheder eller vigtige regler angående COVID-19 restriktioner.

Funktionen har ikke haft det store gennembrud endnu, men vi spår at det vil blive mere populært i fremtiden.

Alt i alt er Google My Business et perfekt værktøj til at synliggøre din forretning lokalt, og dermed optimere lokal SEO.

Få anmeldelser på Google My Business

Undersøgelser har vist, at anmeldelser på Google My Business og andre brugeranmeldelsessider såsom Trustpilot, Facebook og Yelp kan påvirke lokal SEO, og derfor er det vigtigt at opfordre dine kunder til at lave anmeldelser ud fra deres butikoplevelse, produktoplevelse eller købsoplevelse. Både antallet af anmeldelser og anmeldelsesmængden har noget at sige, da Google benytter anmeldelserne til rangering af din virksomhed.

Efter modtagelse af Google My Business anmeldelse er det vigtigt, at du besvarer anmeldelsen for at vise loyalitet og taknemmelighed. Det giver brugerne et indtryk af tilstedeværelse. Dertil kan det bidrage til flere kundehenvendelser, netop fordi du viser interesse i dine kunders oplevelser.

Hvis du skulle modtage dårlige anmeldelser er det vigtigt, at du tager hånd om anmeldelsen og forsøger at løse de negative udtalelser. Det er også vigtigt, at du har et konstruktivt og sageligt udtryk i de dårlige anmeldelser, da dårlige anmeldelser kan skræmme potentielle kunder væk.

Hvad venter du på?

Lokal SEO optimering er ganske gratis, og det kan godt betale sig at benytte ressourcer på denne form for søgemaskineoptimering. Vi håber, at du kunne bruge denne guide til din lokale virksomhed.

Hos Copenti kan vi selv tilbyde SEO optimering og SEO-konsulenter. Vi vil gerne være behjælpelige med at lave SEO optimering for din virksomhed.

Du kan også læse flere indlæg om søgemaskineoptimering på vores blog.

Vores ydelser

Vi er ikke endnu et traditionelt webbureau i rækken. Vi er nytænkende og ærlige.

Hjemmesider

Vi leverer professionelle hjemmesider, udarbejdet af erfarne webdesignere. Vi forstår at bygge Jeres online identitet til potentielle kunder. 

Webshop

Vi kan bygge en webshop der kan sælge Jeres produkter online. Vores marketingskompetencer kan dertil lave online annoncering.

Online annoncering

Vi kan lave online annoncering for din virksomhed på sociale medieplatforme, så I kan nå ud til Jeres potentielle kunder.

Marketingkonsulent

Vi har erfarne og dygtige marketingkonsulenter som kan biddrage med nytænkning, idégenerering og digital innovation.