Lokal SEO-optimering

Lokal SEO-optimering går ud på at opnå synlighed for lokale søgninger på Google. Denne form for søgemaskineoptimering er især relevant for lokale detailbutikker og virksomheder, som ønsker at opnå øget digital trafik og nye kunder. Disse typer virksomheder er oftest dem, som har lokale kunder, og ikke kunder som kommer fra nær og fjern. Det kan fx være frisører, tøjbutikker, restauranter, mekanikere, tømrer, bagere, bar, optikere, kulturattraktioner og mange andre typer af erhverv.

Måden man opnår gode resultater med lokal SEO-optimering, er ved at optimere en hjemmeside med content der indeholder longtail søgeord. Det vil sige, at man producerer content til en hjemmeside, som målretter sig mod nogle mere nicheprægede søgeord, fremfor store søgeord med høj konkurrence. 

Hvis man eksempelvis er en lokal frisør i Ringsted med lokale kunder, så giver det ikke mening at forsøge at rangere på søgeordet ’frisør’. Der findes naturligvis både frisører i Skagen og på Bornholm, og chancen for at en lokal frisør i Ringsted får kunder fra disse lokationer, er lav. Derfor giver det bedre mening at forsøge at rangere med longtail søgeordet ’frisør i Ringsted’. Her bliver konkurrencen på Google mere snævert, og det er nemmere at forholde sig til.

Lokal SEO-optimering handler også om at være synlig på Google Maps. Hvis man forsøger at finde vej til en attraktion, eller finde den nærmeste restaurant, er det naturligt for mange at tage sin mobiltelefon og søge på det man leder efter på Google. Denne form for lokal SEO-optimering optimerer man med Google My Business. Man kan sågar også benytte betalt annoncering til at få højere rangering på Google Maps.

Eksempel på lokal SEO-optimering

En af vores kunder er den lokale mekaniker MB Autoteknik, i Ringsted. Ejeren Mathias henvendte sig med et ønske at blive synlig på Google for at få flere kunder. Det første vi gjorde, var at foretage en søgeordsanalyse og en konkurrentanalyse. Søgeordsanalysen viste, at det største og mest givende søgeord var ’mekaniker i Ringsted’. Konkurrentanalysen viste, at der var omkring et dusin lokale mekanikere i Ringsted med hjemmesider, og et par kæder med store hjemmesider der rangerede på førnævnte søgeord. De store mekanikerkæder dominerede top tre søgeresultater. Dog var potentialet fortsat stort for at opnå en førsteplads på Google.

Derfor gik vi i gang med at producere en masse unikt content med høj kvalitet. Her inddragede vi naturligvis det udvalgte søgeord ’mekaniker i Ringsted’ i naturlig kontekst, og efter noget tid, gav arbejdet pote. MB Autoteknik har opnået en førsteplads på søgeordet, og har overgået både de lokale autoværksteder og de store mekanikerkæder.

Som kunde kan man forvente, at det tager noget tid, før Google har indekseret indholdet fra en hjemmeside og har rangeret det. Dertil kan man aldrig love en førsteplads på søgemaskinerne. For MB Autotekniks hjemmeside tog det næsten seks måneder, før at rangeringen på førstepladsen skete.

Start med lokal SEO-optimering i dag

Du kan allerede nu komme i gang med at opnå en bedre placering på Google med lokal SEO-optimering. Hvis du følger nogle af nedenstående råd, så er du allerede kommet et godt stykke mod en god lokal SEO-optimering.

NAP-oplysninger

Det første du kan gøre, er at sikre, at dine NAP-oplysninger er korrekte på alle digitale platforme.

NAP står for:

  • Name
  • Adress
  • Phone

 

Du skal sørge for, at dit virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer står korrekt på din hjemmeside, Google My Business og sociale medier. På denne måde kan man vise Google, at oplysningerne er korrekte angivet. Du kan ligeledes sikre dig, at alle oplysninger står korrekt på platform såsom CVR, Krak, De Gule Sider og Trustpilot. Jo flere steder, at alle oplysninger er identiske, desto mere sikker er Google også på, at de angivet oplysningerne er korrekte.

Man skriver oftest sine NAP-oplysninger i footeren af en hjemmeside.

Intern Linkbuilding

Det næste som du kan gøre, er at sørge for intern linkbuilding. Intern linkbuilding er, når man linker til andre sider på sin hjemmeside fra en side. Hvis du fx har en side med indhold, som læner sig op ad en anden side, så skal man linke til den anden side.  

Formålet med intern linkbuilding er, at få besøgende til at blive længere på hjemmesiden, og klikke rundt. På denne måde viser man Google, at hjemmesideindholdet er relevant og derved kan det være, at Google rangere din hjemmeside bedre.