SEO optimering

Hvad er SEO?

Har du undret dig over, hvad SEO betyder? SEO er et stort arbejdsområde inden for digital markedsføring, og mange konsulenter og markedsføringsbureauer tilbyder det. I dette indlæg får du en forklaring på ordet SEO, og hvordan man arbejder med SEO.

SEO står for Search Engine Optimization. På dansk kan man oversætte det til søgemaskineoptimering, eller i daglig tale SEO optimering. Når man arbejder med dette område, så arbejder man med at forbedre organiske søgeresultater til en hjemmesides fordel. Hvis man fx sælger sko på nettet, så kan man lave indhold, som fortæller søgemaskiner at hjemmesidens indhold er relevant for søgeordet 'sko'.

Mange tror at SEO blot handler om at skrive tekster, men det er langt fra sandheden. Hvis man ønsker at se store resultater ved at foretage søgemaskineoptimering, så er der en lang liste af optimeringspunkter, som man skal fokusere på for at opnå gode organiske søgeresultater.

Kan alle lave SEO?

Det korte svar er ja. Alle kan lave SEO på en hjemmeside, men der er stor forskel på, hvor dygtige konsulenter, webbureauer eller markedsføringsbureauer er til at foretage optimering. Ligeledes er der også mange optimeringspunkter, som kan være tekniske og svære at udføre.

For virksomheder som ønsker bedre rangeringer på søgemaskinerne er der et hav af konsulenter og marketingvirksomheder som tilbyder ydelser inden for SEO, men det er desværre også en ydelse, som har et blandet ry. Dette skyldes, at alle kan kalde sig for eksperter, og love guld og grønne skove.

Det som mange ikke ved eller forstår er, at gode rangeringer på Google ikke er noget man kan love kunder. Der kommer løbende en masse opdateringer og rangeringsfaktorer fra Google, som kan påvirke en hjemmesides omdømme og rangering på relevante søgeresultater. Ligeledes kan en førsteplads på et relevant søgeord pludselig blive til en fjerdeplads fra dag til dag.

Som leverandør kan man godt komme med nogle antagelser og nogle bud på de resultater, som man har analyseret sig frem til kan levere ved SEO optimering.

Jeg har desværre overtaget kunder, hvor de er blevet lovet topplaceringer på søgeord med høj konkurrence fra store domæner fra tidligere markedsføringsleverandører. Ved disse kunder har jeg benyttet ressourcer på at forklare sandheden omkring søgemaskineoptimering, og hvorfor nogle hjemmesider får bedre resultater end andre, til trods for at man har lavet stort set samme optimering.

Hvor lang tid går der før man kan se SEO resultater?

Når man arbejder med at skabe og optimere hjemmeside indhold for at opnå bedre placeringer på Google, så skal man væbne sig med tålmodighed. Det kan nemlig tage alt fra et par måneder til ét år før at Google har indekseret en hjemmeside, en produktside eller et indlæg.

En af grundende til, at indekseringen på nogle hjemmesider går hurtigere er, hvor meget konkurrence der er på de søgeord, man optimerer op imod. Hvis din side handler om et nichepræget emne, så er sandsynligheden for at Google rangerer din side hurtigere stor.

Da dette indlæg handler helt overordnet om hvad SEO er, så ved jeg også, at konkurrencen på søgeordet 'SEO' er høj. Derfor er sandsynligheden for, at indlægget rangerer godt på Google lav. Ydermere er det også forventeligt, at du som læser først læser dette indlæg flere måneder efter udgivelsen.

Dog skal man ikke undervurdere, hvor magtfuld topplaceringer kan være, og hvor meget det kan betyde for en webshop eller brand.

Hvad kan SEO optimering betyde for en virksomhed?

Korrekt optimering af hjemmesider kan for nogle typer virksomheder være altafgørende for omsætning. Især i branchen for webshops med høj konkurrence såsom tøj, sko, elektronik og mad kan SEO være med til at skabe vigtige økonomiske resultater som kan gøre, at nogle brands bliver større end andre. Udover SEO er der naturligvis også betalte annonceringer, men det er et emne for sig.

Et godt eksempel på to mastodonter, som konkurrerer i høj grad er elektronikkæderne Power og Elgiganten. Elektronikbranchen er kendt for at være hård, og priserne på hardware er oftest de samme. Derfor kan en høj placering på Google være altafgørende for at få et salg på en webshop.

Hvis man fx er konsulent og specialist inden for et arbejdsområde, så kan det ligeledes give god mening at have en hjemmeside, hvor man udgiver blogindlæg om sin specialistviden. Jo mere man deler ud af sin viden og udgiver blogindlæg, desto større sandsynlighed er der også for at rangere godt på Google, og derved kan få flere kunder.

Er SEO godt for alle?

Det er svært at komme med argumenter imod, at SEO ikke skulle være godt for alle. Langt størstedelen af danske hjemmesider, kan i et eller andet omfang have godt af optimering for at rangere bedre på søgemaskiner. Dog er der også naturlige grænser for, hvor meget man kan løfte en hjemmeside med optimering. Hvis man allerede har de øverste pladser for relevante søgeord på søgemaskiner, og man arbejder i en nichebranche, så har man måske nået grænsen for ens synlighed.

I Danmark er vi knap seks millioner mennesker, og derfor er der også begrænsninger for, hvor mange Google søgninger der er på bestemte søgeord. Hvis du derimod har en international hjemmeside eller webshop, så er der mange muligheder for SEO optimering. Dog bliver konkurrencen så også større, og derfor bør du overveje at gå efter longtail søgeord.
Copenti
Vi skaber vækst for danske virksomheder med digital marketing.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram